Silent Hill 2 Remake (RECENZIA)
Silent Hill 2 Remake (RECENZIA)

Silent Hill 2 Remake (RECENZIA)

Či sa vám to páči alebo nie, žijeme v dobe remakov a remastrov. Staršie i menej staršie hry sa tak vracajú v novej podobe a niektorým to sekne viac, iným zase menej. Úplne chápem, ak sa niekto vyhraní voči remastru s minimom zmien, ktorý chce okato vylákať peniaze od hráčov za niečo, čo tu už raz bolo. No a potom je tu remake Silent Hill 2, o ktorom sa dá bez okolkov povedať, že si zaslúži každý váš cent.

Ide o kompletnú a veľmi poctivú prerábku legendárnej klasiky z roku 2001. Mnohí sa tohto návratu báli a pripraviť ho kvôli veľkému rešpektu odmietlo aj niekoľko legendárnych tvorcov. Napokon sa neľahkej úlohy chopilo poľské štúdio Bloober Team, ktorého doterajšia tvorba neurobila do herného sveta veľkú dieru. Remake Silent Hill 2 je však ich meisterstück, s ktorým môžu konkurovať aj najslávnejším herným štúdiám. Rozhodne by teda toto dielo nemali minúť nováčikovia, ktorý hru môžu vnímať ako úplnú novinku, schopnú bez problémov konkurovať aj dnešným AAA titulom.

Veľmi spokojní však budú aj fanúšikovia pôvodnej hry, na ktorých čakajú nové mechaniky, hodiny rozšírenej hrateľnosti, ktorá skvele zapadá do originálu a množstvo ďalších prvkov povyšujúcich Silent Hill 2 na úplne novú úroveň. Viac si ale prezradíme v nasledujúcich riadkoch.

Hľadanie mŕtvej manželky v podivnom mestečku plnom desov

Silent Hill 2 rozpráva svoj vlastný príbeh a na začiatku treba povedať, že ak ste doteraz nehrali žiadnu hru z tejto série, vrátane pôvodnej dvojky, vôbec to nevadí. Aj preto si myslím, že tento návrat mal byť vydaný iba pod názvom Silent Hill, pretože dvojka v názve vlastne dnes už nič neznamená a skôr môže zbytočne odrádzať od kúpy nováčikov. Ak k nim patríte, určite sa sa teda nenechajte odradiť, pretože na to nie je najmenší dôvod.

Príbeh sleduje na pohľad zničeného Jamesa, ktorý sa ocitá na hranici mestečka Silent Hill. Nie je to náhoda, pretože išlo o akési magické miesto pre jeho ženu Mary. Videla ho v snoch, veľmi tam chcela ísť a James jej sľúbil, že ju tam vezme, aj keď to vlastne nikdy neurobil. Manželka mu to vyčíta v liste, kde zároveň dodáva, že sa napokon do Silent Hill vydala sama a bude rada, ak tam za ňou James príde.

Háčik je ale v tom, že Mary pred troma rokmi ochorela a zomrela, takže podobný list by svojmu manželovi musela poslať zo záhrobia. Fakt, že to, čo sa deje, vlastne nie je možné, si uvedomuje aj samotný James. Napriek tomu však na celej situácii niečo nehrá a zdrvený hlavný hrdina v hĺbke duše cíti zvláštne svetielko nádeje. Vydáva sa tak hlbšie do tajuplného mestečka, od ktorého návštevy ho odhovárajú hneď na začiatku. So Silent Hill totiž niečo nie je v poriadku a spolu s hľadaním Mary je toto nosný pilier celého príbehu.

A treba povedať, že dejová linka je napísaná skvele. Už prakticky od začiatku vás pohltí tajuplná atmosféra, ktorá vašej neutíchajúcej zvedavosti postupne dávkuje ďalšie a ďalšie indície vedúce k tomu, čo sa vlastne ukrýva za všade prítomnou hmlou. Dejová linka odsýpa naozaj skvele, s Jamesom sa dokážete stotožniť a k celkovému zážitku prispievajú aj veľmi kvalitné herecké výkony, zvuk, hudba či kulisy mesta, v ktorom by ste sa naozaj nechceli ocitnúť.

Veľkú silu však majú aj kvalitne vystavané príbehové motívy, ktoré neraz zatlačia na emócie a prekvapia rôznymi zvratmi. Za kratší koniec však neťahajú ani dobre napísané postavy, ktoré James na svojej ceste stretne a neraz zamotajú jeho ďalšie kroky. Tešiť sa teda môžete na skvelý príbeh, ktorý na fanúšikov originálu žmurká rôznymi odkazmi a easter eggmi. Aj bez toho si však dejovú linku patrične užijete.

Spomenúť musím určite aj výbornú hororovú atmosféru. Silenh Hill 2 exceluje hlavne v tom, že dokáže navodiť zimomriavky aj strach bez toho, aby využíval lacné ľakačky známe ako jump scares. Tie tu prakticky nie sú a des sa ukrýva v niečom úplne inom. O to viac si teda tento hororový zážitok získa vaše srdce.

V rozprávaní nechýbajú rôzne listy či odkazy, ale prím našťastie hrajú kvalitné prestrihové scény, ktoré sa podpisujú na tom, že storytelling absolutne nenudí. Poteší tiež dĺžka, ktorá sa vďaka rôznym prídavkom a rozšíreniam vyšplhala oproti originálu zhruba na dvojnásobok a k záveru sa dostanete zhruba za 17 až 20 hodín, čo je naozaj výborné.

Lineárny survival horor kombinujúci puzzle aj akciu

Žánrovo je Silent Hill 2 survival horor, ktorý neraz balansuje na hranici akčnej adventúry. Hovorím to preto, že sám nie som úplne fanúšikom survival žánru, ale v tomto prípade som si užíval každý dúšok hrateľnosti. Je to tým, že okrem charakteristických prvkov pre survival horory tu nebude núdza ani o rôzne ozvláštnenia zaužívaných formúl a za kratší koniec neťahá ani akčná stránka.

Grom hrateľnosti je putovanie a prieskum okolia, čo je naviazané na riešenie puzzle elementov a hádaniek. Už tu vám Silent Hill 2 ukáže svoju silu, pretože všetky tieto elementy sú veľmi originálne a rôznorodé. Aj vďaka tomu tak veľmi dobre udržiavajú vašu pozornosť a hlad po správnom riešení.

Na svojej ceste sa dostanete do rôznych lokalít, ako stará nemocnica, kino, strip klub, chatrče, väznica i hotel, kde budete hľadať kľúče, tlačidlá a rôzne ďalšie predmety. Tie sa dajú spájať, aktivovať či kombinovať, čo smeruje k úspešnému zdolaniu hádaniek a následnom posune vpred.

Orientovať sa pri tom budete na prehľadnej mape, ktorá spolu so skvele navrhnutým herným dizajnom robí z celého prieskumu veľmi zábavnú aktivitu. Z konkrétnych puzzle elementov spomeniem jeden úvodný, kedy bolo nutné vzhľadom na dej spojazdniť starý jukebox. Ten však v sebe mal len polovicu platne a James sa musel vydať do hudobnín, aby našiel tú druhú spolu s lepidlom.

Po úspešnom zlepení však zisťuje, že jukeboxu chýba potrebné tlačidlo play, čo ho opäť vyšle na úplne iné, nemenej desivé miesto, kde nájde posledný dielik skladačky. Toto je však iba jedna z mnohých rôznych situácií, ktoré sa neopakujú, pôsobia fresh a počas celej hry sa im veľmi dobre darí držať vašu pozornosť. Ale nemusíte sa báť, že by to celé bolo len o chodení a hľadaní predmetov. Silent Hill 2 totiž obsahuje aj veľmi umne zapracovanú akčnú zložku.

V hmle a temnote totiž číhajú rôzne strašidelné kreatúry, s ktorými James dokáže bojovať prostredníctvom útokov na blízko kombinovaných s uhýbaním. Neskôr sa do hry pridajú aj strelné zbrane, ako pištoľ, brokovnica či lovecká puška. Nábojov síce nemáte ako v Call of Duty, pretože Silent Hill 2 stále nie je akčnou adventúrou. Zážitok je však skvele vybalancovaný tak, aby ste si streľbu patrične užili a nepobehovali hodiny s jedným nábojom v zásobníku, čo je častým neduhom konkurenčných survival hororov.

Aj vďaka tomu je súbojový systém naozaj zábavný a svedčí mu tiež nová kamera za chrbtom hlavného hrdinu. Za kratší koniec neťahajú ani súboje s bossmi a Bloober Team do hry zapracoval tiež výborné možnosti prispôsobenia. Aj vďaka tomu je Silent Hill 2 prístupným survival hororom, ktorý si dokážu užiť starí harcovníci žánru, ale aj bežní hráči či nováčikovia. Dá sa tu totiž osobitne nastaviť náročnosť súbojov aj hádaniek, ale tiež rôzne pomôcky pri mierení. Na ľahšej obťažnosti vás čaká tiež častejší výskyt lekárničiek aj dostatok nábojov, aby ste v prípade núdze mohli bez problémov siahnuť po strelnej zbrani.

Kvalitný vizuál na Unreal Engine 5

Remake Silent Hill 2 má kompletne prekopaný a nanovo vystavaný vizuál postavený na Unreal Engine 5. Vďaka tomu sa môže smelo porovnávať s najnovšími AAA hrami. Často oplýva krásnymi kulisami záhadného mesta, kde nechýbajú až fotorealistické detaily. Nádherne vyzerajú aj modely postáv, mimika, animácie a všetky lokality, ktoré prekypujú množstvom rôznych detailov.

Osobitný úžas budia odrazy so zapracovaným ray-tracingom a dynamické osvetlenie. Toto všetko si vychutnáte v režime kvality v najvyššom rozlíšení pri 30 snímkach za sekundu. Vzhľadom na žáner mi tento framerate nevadil a dohral som na ňom prakticky celú hru. Novinka však obsahuje aj režim výkonu so 60 fps, ale hra v ňom vyzerá o poznanie horšie a bohužiaľ sa nevyhne ani občasným prepadom snímkovania. Kritizovať sa naopak nedá zvuk, ktorý sa pýši výborným soundtrackom a kvalitným dabingom.

Atmosféru dotvárajú často aj rôzne záhadné zvuky v pozadí a osobitne vyniká aj skvelé využitie ovládača DUALSENSE. Svetelný prúžok na ňom zobrazuje ukazovateľ zdravia, nechýbajú ani rôzne vibrácie, adaptívne spúšte či veľmi nepríjemný zvukový prejav v momente, kedy sa blíži stret s nepriateľmi.

Výhody:

zaujímavý príbeh

výborne navrhnuté puzzle elementy

zábavná akčná zložka

hustá hororová atmosféra

desivé aj bez lacných jump scare ľakačiek

obrovská pridaná hodnota

množstvo lákadiel pre nováčikov aj fanúšikov pôvodnej hry

skvelá dĺžka umne rozšírená o nové pasáže

výborne navrhnuté puzzle elementy

špičkový herný dizajn

samostatný zážitok bez nutnosti poznať predošlé diely série

kvalitný vizuál aj zvuk

šikovné využitie ovládača DUALSENSE

schopnosť osloviť aj žánrových panicov

Nevýhody:

bez nápovedy a znalosti jazyka sa pri niektorých hádankách môžete zaseknúť

režim výkonu má nestabilné snímkovanie a o poznanie slabší vizuál

niektoré príliš tmavé a neprehľadné pasáže

Platformy: PC, PS5

Hodnotenie: 9/10

Autor recenzie: geekly_ondro

Záver

Štúdio Bloober Team bolo doteraz známe skôr vlažnejšou tvorbou, kvôli ktorej mu zrejme veril len málokto. S remakom Silent Hill 2 však vytiera zrak aj tým najväčším hejterom a prináša veľmi atmosferický herný zážitok, ktorý by ste si nemali nechať ujsť. Nováčikovia sa môžu tešiť prakticky na úplne novú hru, schopnú bez problémov konkurovať dnešnej AAA tvorbe, ale aj zasadnúť na trón survival hororov. To všetko vďaka kvalitnej grafike, nápaditým puzzle elementom a zaujímavému prieskumu. Za kratší koniec však neťahá ani zábavná akcia a kvalitne napísaný príbeh, ktorý bude po celý čas napájať smäd vašej zvedavosti.

Na fanúšikov tu zas čaká obrovská pridaná hodnota, ktorá umne rozširuje pôvodnú hru o hodiny ďalšej hrateľnosti. Samozrejmosťou je tiež množstvo vylepšených prvkov, doteraz nevidené oblasti mesta, nové hádanky či ďalšie prvky. Toto všetko robí z remaku Silent Hill 2 ultimátnu verziu, ktorá dopraje skvelý hororový zážitok všetkým hráčom bez ohľadu na to, či ste pôvodnú hru hrali alebo nie.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Michaela F. (CZ)

22.10.2024 20:18 ( 6 hod dozadu)